Տեղական ինքնակառավարումը և ապակենտրոնացումը Հայաստանում

ԽՍՀՄ Շրջան

1991
Անկախություն
Սահմանադրություն Վարչատարածքային բաժանման մասին օրենք
1995
1996
ՏԻՄ օրենք
Բյուջետային համակարգի մասին օրենք
1997
1998
Ֆինանսական համահարթեցման օրենք
Վավերացված է ՏԻ վերաբերյալ եվրոպական խարտիայով
2002
2005
Սահմանադրական փոփոխություններ
Միավորման հայեցակարգ
2011
2015
ՀՏՎԲՎՎ բարեփոխումներ
Նոր Սահմանադրություն
ՏԻՄ նոր օրենք
Ֆինանսական համահարթեցման օրենք
2016
2022
2023
Ապակենտրոնացման հայեցակարգ
ՏԻՄ նոր օրենք
2025
2026
Ապակենտրոնացման ռազմավարություն և գործողությունների ծրագիր
2030
2050
915 Համայնք 71 Համայնք

Լիազորությունների կամ իշխանության ապակենտրոնացումը բազմակողմ գործընթաց է, որն առնչվում է երկրի կառավարման կազմակերպմանը:
Ապակենտրոնացումը լիազորությունների, պարտականությունների և ռեսուրսների փոխանցումն է կենտրոնական իշխանությունից կառավարման ավելի ցածր, տեղական մակարդակներին։
Ապակենտրոնացման ամենամեծ առավելությունը երկրի ժողովրդավարացումն է, որոշումների կայացման գործընթացում քաղաքացիների ավելի մեծ մասնակցությունը, իշխանությունների հաշվետվողականության բարձրացումը և ծառայությունների հասանելիությունը երկրի բոլոր քաղաքացիներին:
Ապակենտրոնացումը նպաստում է, որ իշխանություններն ավելի հասցեական ու արագ արձագանքեն համայնքների խնդիրներին և կարիքներին։ 
Տեղական ինքնակառավարման մարմինները (ՏԻՄ) ավելի հաշվետու են իրենց ընտրողների առջև, ովքեր ֆինանսավորում և սպառում են տեղական ինքնակառավարման մարմինների կողմից մատուցվող ծառայությունները։ Օրինակ՝ երբ դպրոցների, պոլիկլինիկաների, սոցիալական ծառայությունների կառավարումը կենտրոնացած է լինում կենտրոնական իշխանության, նախարարությունների և դրանց ներքո գործող կառույցների ձեռքում, որոնք կտրված են համայնքների մարդկանց իրականությունից և հաճախ կաշկանդված անհարկի վարչարարությամբ, դա խոչընդոտներ է ստեղծում հանրային ծառայությունների արդյունավետ, պատշաճ և հասցեական մատուցման համար։ 
Ապակենտրոնացման պարագայում կառավարությունը ՏԻՄ-երին տալիս է որոշումներ կայացնելու ավելի մեծ լիազորություններ և ռեսուրսներ այդ կենսական ծառայությունները համայնքների բնակիչներին տրամադրելու համար։ 
ՏԻՄ-երը, լինելով ավելի մոտ համայնքում բնակվող մարդկանց, ունեն անհրաժեշտ պատկերացում նրանց հոգսերի, կարիքների մասին և կարող են հստակ սահմանել առաջնահերթությունները, արդյունավետ բաշխել ռեսուրսները և իրականացնել այնպիսի նախաձեռնություններ, որոնք իսկապես համապատասխանում են համայնքի բնակիչների պահանջներին: Հատկապես ճգնաժամերի դեպքում, ինչպես օրինակ պատերազմը, բնական աղետները կամ համավարակը, կառավարության սահմանափակ ճկունությունը թույլ չի տալիս արձագանքել փոփոխվող իրավիճակին և տեղում ի հայտ եկող կարիքներին։
Ապակենտրոնացումը նպաստում է նաև համայնքներում տնտեսական աճին և բարեկեցությանը՝ զարգացման հնարավորություն տալով բոլոր համայնքերին։ 
Ապակենտրոնացումն ունի մի շարք այլ առավելություններ։ Տեղական ինքնակառավարման մարմինների մոտ լինելը քաղաքացիներին թույլ է տալիս վերջիններիս մասնակցել համայնքի հասարակական կյանքին և ավելի մեծ ազդեցություն ունենալ տեղական պաշտոնյաների որոշումների կայացման գործընթացի վրա, ինչը կարող է նվազեցնել կոռուպցիայի մակարդակը և բարելավել տեղական իշխանությունների աշխատանքի հաշվետվողականությունը և թափանցիկությունը: 2015 թ․-ից ապակենտրոնացման և տեղական ինքնակառավարման բարեփոխումները Հայաստանում իրականացվել են մի շարք փուլերով։ 
Ներկայում Հայաստանի Հանրապետության կառավարությունը նախաձեռնել է լիազորությունների ապակենտրոնացման և դրա գործնական իրականացման գործընթաց՝ որպես տեղական ինքնակառավարման կայուն զարգացման նախապայման: Մասնավորապես, Կառավարության 2021-2026 թվականների ծրագրում առանձնացվել են լիազորությունների ապակենտրոնացման ներուժ ունեցող առնվազն 4 ոլորտ`

1. Առաջնային առողջապահություն, 
2. Միջհամայնքային ճանապարհների օգտագործում և սպասարկում, 
3. Դպրոցների շենքերի օգտագործում և սպասարկում, 
4. Սոցիալական համալիր ծառայությունների մատուցում։

Այս համատեքստում, 2023 թվականի նոյեմբերին ՀՀ կառավարության կողմից հաստատվել է «Ապակենտրոնացման հայեցակարգը», որը պետք է ծառայի որպես ապակենտրոնացման մանրամասն ռազմավարության և դրա ճանապարհային քարտեզի մշակման տեսլական։ Ռազմավարությունը պատրաստ կլինի 2025 թվականի նոյեմբեր ամսին: