Ապակենտրոնացում: Կրթության ապակենտրոնացում

Կրթության ապակենտրոնացում
հնս 10
Կրթության բնագավառում ապակենտրոնացումը պարադիգմային փոփոխություն է ավանդական և պահպանողական կենտրոնացված կամ ուղղաձիգ համակարգերից դեպի ավելի տեղային որոշումների անցում և կառավարում:
Այն ներառում է լիազորությունների, գործառույթների և որոշումների ընդունման իրավասության փոխանցում տարբեր մակարդակներ՝ ինչպիսիք են դպրոցները, շրջանները կամ տեղական համայնքները:
Ապակենտրոնացումը ավելի մեծ ինքնավարություն ու անկախություն է տալիս դպրոցներին և տեղական համայնքներին` թույլ տալով նրանց որոշումներ կայացնել ելնելով իրենց առանձնահատուկ կարիքներից և պահանջմունքներից, ձևավորելով սեփական կրթական զարգացման օրակարգերը:
Այս տեսանկյունից պետք է վերհիշել Ֆրանսիացի անվանի սոցիոլոգ, դիվանագետ, քաղաքագետ և պատմաբան Ալեքսիս դը Տոկվիլի «Ժողովրդավարությունն Ամերիկայում» մենագրությունը, որտեղ նա 4-րդ գլխում (Տոկվիլը քաղաքացիական կյանքի մասին), խոսելով ազատ ազգերի մասին ապակենտրոնացման համատեքստում, նշում է․
«Ժողովրդական տեղական ժողովները (համայնքների ավագանիները) կազմում են ազատ ազգերի ուժը: Քաղաքային հաստատություններն (տեղական ինքնակառավարման մարմինները) ազատության համար այնքան կարևոր են, որքան տարրական դպրոցները գիտության համար. ազգը կարող է ազատ կառավարություն ստեղծել, բայց առանց քաղաքային ինստիտուտների (տեղական ինքնակառավարման մարմինների) չի կարող ունենալ ազատության ոգի»:
Կրթական ոլորտում ապակենտրոնացումը փիլիսոփայական փոփոխություն է, որն այդ կյանքի և միջավայրի մասնակից կողմերին հնարավորություն է ընձեռում հարմարեցնել ուսումնական պլանը, ուսուցման մեթոդաբանությունը և ռեսուրսների բաշխումը իրենց հատուկ պահանջներին համապատասխան:
Կրթական ապակենտրոնացումը խրախուսում է հաշվետվողականությունը մի քանի մակարդակներում: Դպրոցները և մանկավարժները պատասխանատվություն են վերցնում իրենց գործունեության համար՝ խթանելով շարունակական կատարելագործման և նորարարության մշակույթը:
Միևնույն ժամանակ, տեղական համայնքները և ծնողները ակտիվորեն վերահսկում և գնահատում են կրթական գործընթացի արդյունքները:
Վերջինս նպատակ ունի բարձրացնել համայնքի ուղիղ ներգրավվածությունը և մասնակցությունը կրթության գործընթացի կազմակերպմանը և կառավարմանը:
Պատկերացնենք, երբ որոշումներ կայացնող իշխանությունը ապակենտրոնացված է, ծնողները, ուսուցիչները և ՏԻՄ-երի (տեղական համայնքների) ներկայացուցիչները կարող են նպաստել կրթական քաղաքականության, ծրագրերի մշակման, աշխատանքի կազմակերպմանը և կրթական նախաձեռնությունների զարգացմանը:
Այդպիսի օրինակով Տոկվիլը նույն աշխատության մեջ ընդգծում է քաղաքացիական ակտիվության դերը տեղային որոշումներում, մասնավորապես նշելով, որ տպավորված էր քաղաքացիական ներգրավվածության մակարդակով, որը նա տեսավ ամերիկացիների շրջանում:
Իր «Ժողովրդավարությունը Ամերիկայում» մենագրության մեջ Տոկվիլը հաճախ է արձանագրում իր հարգանքը միջին ամերիկացի քաղաքացու քաղաքական ակտիվության նկատմամբ։ Տոկվիլը հասկանում էր, որ Ամերիկան ստեղծված է լավագույնս աշխատելու համար, երբ իր քաղաքացիները ակտիվորեն ներգրավված են համայնքային մակարդակում:
Կրթության շահագրգիռ սուբյեկտների (ծնող, ուսուցիչ և համայնքներ) միջև համագործակցային մոտեցումը խթանում է սեփականության զգացումը և կոլեկտիվ պատասխանատվությունը կրթության ապագայի համար:
Ապակենտրոնացումը արձանագրում է, որ կրթական համակարգերը պետք է բավարարեն սովորողի բազմազան կարիքները ու առանձնահատկությունները:
Թույլ տալով տեղական դերակատարներին հարմարվել և հարմարեցնել կրթության մատուցումը, ապակենտրոնացումը նպաստում է անհատականացված ուսուցման փորձին, որը հասցեագրում է սովորողի անհատական կարիքներն ու տեղական համատեքստերը՝ պատշաճ արձագանքելով գոյություն ունեցող խնդիրներին:
Ապակենտրոնացված կամ տեղական որոշումների կայացումը առաջ է բերում նոր մանկավարժական մեթոդների ուսումնասիրություն, թվային դարաշրջանի տեխնոլոգիաների ինտեգրում և առաջադեմ դասավանդման պրակտիկաների ու գործիքակազմերի որդեգրում:
Այս ճկունությունը խրախուսում է այլընտրանքային կրթության մոդելների փորձարկումները և խթանում շարունակական բարելավման մշակույթը:
Որոշումներ ընդունելու իրավասություն, լիազորություն և կարողություն ունեցող ապակենտրոն կրթական համակարգերը կարող են ավելի արագ ու հասցեական արձագանքել առաջացող մարտահրավերներին և փոփոխվող արտաքին գործոններին:
Ի տարբերություն պետական կառավարման մարմինների, տեղական դերակատարներն ունեն օպերատիվություն և ճկունություն՝ արդյունավետ կերպով վերաբաշխելու ռեսուրսները և ժամանակին լուծելու հատուկ կրթական կարիքները։
Ապակենտրոնացված կրթությունը ճանապարհ է հարթում ավանդական կրթական համակարգերի փոխակերպման համար և սովորողներին տալիս ստեղծագործականություն, նորարարություն և ազատություն:
Կիսվել